Selamat Datang Ke Laman Blog Kami..♥ THANK YOU FOR YOUR SUPPORT ♥

MY FANPAGE

HAI SEMUA KALAU SUKA CONTENTS DALAM BLOG INI.. SILA LIKE FANPAGE INI..

& tq sebab sudi LIKE..semoga Allah s.w.t sahaja yang membalas segala kebaikan yang diberi (^_^)

Penyusuan Susu Ibu & Shaklee

Benarkah Ibu Menyusu Tak Perlukan Makanan Tambahan?


Dunia penyusuan susu ibu penuh warna warni.

Ada ibu yang berjaya susukan anak hingga dua tahun lebih…
Ada yang tersekat di tengah jalan walaupun masa menyusu anak pertama dan kedua dulu, berjaya cemerlang…

Saya pun ada cabaran semasa menyusukan anak…Alhamdulillah gabungan ESP Shaklee & Alfalfa berjaya membantu saya
:)
Ada ibu yang tak mengamalkan apa-apa makanan tambahan, tapi susu tetap macam air paip bocor…

Ada juga ibu yang dah berhabis duit melabur untuk pelbagai jenis makanan tambahan, tapi susu tetap segan-segan nak keluar…

Sebelum kita beli apa-apa makanan tambahan ataupun supplement, elok lah kita fahami terlebih dahulu konsep sebenar susu badan dihasilkan.


1. Konsep Supply & Demand

Jika betul kita nak susu badan yang banyak, pertama dan paling utama kita kena ikut konsep supply and demand. Lebih tinggi demand, maka akan lebih banyak lah supply terhasil.

2. Sentiasa Ceria & Tenang

Hanya ibu yang ceria, tenang dan stress-free yang boleh menghasilkan susu yang banyak. Susu ibu dihasilkan oleh hormon oxytocin dan prolactin.

Oxytocin adalah hormon gembira. Kalau hormon gembira tersekat oleh stress, macam mana susu nak lancar, ye tak?

Tapi dah namanya ibu, stress is our second nature. Kerja rumah melambak, kerja ofis bertimbun, urusan rumahtangga bersusun.

Semua ini menuntut tenaga yang tak habis-habis daripada si ibu.

Sebelum masuk pukul 12 tengahari dah letih. Ditambah pula sakit pinggang dan lenguh badan sebab menyusukan anak sepanjang malam. Bila terpaksa berjaga malam, bertambah la letih dan susah nak fokus.
Tak ke semua ini mengundang stress?

Walaupun kita boleh tersenyum di luar, tapi dalaman kita letih. Orang kata “Berat mata memandang, lagi berat bahu yang memikul…”.

Bila badan tak fit, stress memanjang, ibu mudah give up untuk teruskan penyusuan susu ibu walaupun susu melimpah ruah, betul tak?

Ye lah, buat apa, kalau datang ofis tapi mamai, produktiviti kerja pun drop. Kalau rumah bersepah tak pernah berkemas sebab kita tak larat nak kemas sebab letih menyusu.

Sebab itu lah sesetengah ibu seperti saya sangat memerlukan makanan tambahan. Dengan makanan tambahan, Alhamdulillah badan yang lesu menjadi bertenaga.

Nak bertahan awal pagi sampai tengah malam, pun boleh. Alhamdulillah tiada lagi sakit pinggang, lenguh badan dan sentiasa rasa segar. Suami pun boleh dilayan dengan mantop
;)
Jangan terkejut kalau ada ibu yang terlalu letih sebab menyusukan anak, give-up & fed-up lantas terus kasi susu formula kat anak. Bukan sebab susu sikit, tapi sebab terlalu letih sampai tak boleh buat kerja langsung.

Makanan tambahan ni pula ada banyak jenis. Ada ibu ada lebih masa nak cari sayur lebih, buah lebih, dan ini juga namanya makanan tambahan.

Apa-apa yang kita makan melebihi makanan harian kita, ia dikenali sebagai makanan tambahan. Bahasa omputih nya; supplement.

Saya pasti ramai ibu sedar tentang kepentingan zat dalam makanan. Cumanya makanan yang dimakan mungkin dah kehilangan banyak zat setelah di masak. Contohnya ikan goreng. Protein banyak hilang (terurai) dek digoreng dalam minyak panas.

Jadi sebagai usaha untuk mendapatkan sumber zat protein yang tulen, bebas lemak dan bebas kolesterol bagi mengantikan kekurangan protein dalam ikan goreng tadi, maka bolehlah dicuba minuman ESP Shaklee
;)
Makanan tambahan, nama pun tambahan. Ia tidak menggantikan makanan ruji atau makanan asasi, sebaliknya ia berfungsi untuk menambah nutrisi yang kurang dalam tubuh kita.

Anda bukan seorang ibu yang gagal jika anda mengamalkan makanan tambahan untuk kekal cergas disampin membantu anda secara tidak langsung membanyakkan susu. Setiap orang adalah berbeza.

Set Penyusuan Shaklee – Terbukti Berkesan, Selamat & 100% Semulajadi
Kami menyediakan Set Penyusuan Shaklee yang khas untuk membantu ibu-ibu kekal bertenaga dan cergas di samping menghasilkan susu yang pekat dan lebat!

Comments
0 Comments

No comments:

Post a Comment